Kirkekaffe "to go"

Kort om Kirkekaffe "to go”

Kirkekaffe "to go” er et kaffemærke til salg fra våbenhuse, sognegårde, genbrugsbutikker samt fra andre, der vil tage initiativet på sig f.eks. i privat regi, i foreninger eller på arbejdspladser.

”Kirkekaffe to go” promoverer den enkeltes sociale ansvar over for sin næste (både nær og fjern) på en varm og skæv facon.

Bestil kirkekaffe "to go" her.


Pris, bestilling og levering

Kirkekaffe "to go” leveres i en kasse med 110 poser á 70 g (ca. 7,7 kg).

Kassen indeholder et skilt (som ovenstående i A5). På skiltet kan man anføre organisationens (eller privatpersonens) eget MobilePay-nummer (eventuelt et særligt oprette bi-nummer).

Kirkekaffe "to go” kan bestilles direkte hos DSN24 A/S og hos café directo ApS og leveres som fragt.

En kasse med 110 poser koster kr. 1.600,- (inkl. moms og fragt).

Bestil kirkekaffe "to go" her.

Kaffen kan videresælges til kirkegængere og gæster til kr. 15,- (inkl. moms) per pose á 70 g (= 10 kopper kaffe). Det vil sige, at organisationen, der køber kassen, så kun dækker omkostning til eventuelt svind. De facto relativt billigt for at formidle en diakonal indsats.


Kaffe som kulturelt fænomen

Kaffedrikning er på mode med mange nye typer kaffe og mange nye måder at tilberede kaffe på.

Men i Danmark er kaffedrikning i høj grad også en kulturelt fænomen med dybe og forgrenede rødder. Kaffe signalerer venskab, fordragelighed, dialog, ædruelighed og hygge.

At byde på kaffe er at signalere åbenhed og interesse. ”Vil du indenfor til en kop kaffe?” eller ”Skal vi drikke en kop kaffe en dag?” er en invitation til samvær og en anerkendelse af den, som bliver spurgt.

Det er ikke intimt at drikke kaffe sammen, men det er et udtryk for gensidig respekt.

Kaffe inspirer til åbenhed og samtale. Der sættes kaffe på bordet, når vanskelig emner diskuteres og når der skal tages ved (jordmoderkaffe).


Kaffe og kirkelivet i Danmark

I dansk kirkehistorie har kaffedirkningen tilbage til industrialiserings begyndelse været en del af den aktivistiske del af kirkens modsvar på en alkoholiseret social kultur.

Etablering af kaffestuer, kaffevogne og alkoholfrie restauranter og hoteller var været en del af kirkens aktiviteter i forsøget på at skabe et alternativ, typisk til arbejderbefolkningen i byerne.

I dag er kaffe i kirken ikke alternativet til alkohol, men en del af den mere folkelige forståelse af kaffedrikningens kulturelle betydning.

Efter gudstjenesterne er kaffen i våbenhuset eller i sognehuset anledning til, at menigheden kan tale med hinanden på kryds og tværs.

Kirkekaffe bliver også spøgende kaldt for Folkekirkens tredje sakramente.


Kaffe og bønderne i den tredje verden

Da udviklingsbistanden begyndte af fokusere på bøndernes adgang til markedet og mulighed for at få en fair pris for deres varer fik kaffe fra begyndelsen af en helt særlig status og rolle.

Kaffe er et produkt, som alle kender og mange bruger dagligt, og som de fleste har et positivt forhold til. Man starter dagen med en kop morgenkaffe, og ”Livet er ikke det værste man har, om lidt er kaffen klar.”

Navlestrengen til den tredje verden går for de fleste gennem kaffebønderne arbejde.

Samtidigt er kaffe også en afgrøde, som i en hvis udtrækning bliver produceret af mindre bønder i fjerntliggende bjergområder, hvor der ikke er nogle oplagte stordriftsmuligheder. Her kan selv de mindste være med.

Hele ”fair trade”-idéen begyndte med kaffe, har sin største volumen på kaffe og er mest ”ideel” (eller: pædagogisk klar), når det handler om kaffe (the, bananer og bomuld er mere ”kringlede”, når man skal forklare det ”retfærdige”).


Kaffens ”treenighed”

Med billede af mig selv med min kaffekop, min nabo (eller: næste), som jeg drikker den med, og kaffebonden, som bliver velbetalt og respekteret for sin produktion, så kan man næsten tale om en kaffens ”treenighed”.

Det er billedet af mig selv, som både nyder jordens gode gaver (kaffen), men som også er bevidst om min ansvar over for min næste, både nærved (min nabo) og langt væk (kaffebonde).

Kaffens dogmatik er både afvæbnende (”Jeg bidrager til redde verden ved at drikke en god kop kaffe”). Hvor svært kan det være? Men sætter også fokus på, at du kan handle i den verden, der både er meget lokal og meget lokal – og meget indviklet og meget enkel.

Hvor meget bedre kunne verden ikke blive, hvis flere - både venner og fjender, kendte og fremmede – satte sig sammen og drak en kop kaffe.


Historien om Kirkekaffe og café directo ApS

Siden 2007 har bønderne i landsbyen El Coyolar gennem deres andelsforening La Esperanza været med til at sælge kaffe til Danmarkgennem kaffemærket Kirkekaffe.

Udover fair trade-prisen på kaffen, er der for hvert kg solgt kaffe bidraget med kr. 14,- til det såkaldte Kirke-kaffe-program. Kirkekaffe-programmet har med over 1⁄2 million kroner bidraget til fælles projekter i landsbyen (børnebibliotek, legatprogrammer, skolebøger, vandforsyning, gangbroer og meget mere).

Det har længe været et ønske for bønderne i El Coyolar at få del af værdikæden på kaffen. Altså, ikke kun at sælge den plukkede kaffe, men at komme ind på markedet for ristet kaffe. I forbindelse med Kirkekaffes 10 års jubilæum i 2017 har bønderne derfor besluttet at introducere deres eget kaffemærke, café directo, på det danske marked.

café directo er opstået som et samarbejde mellem La Asociación de Productores de El Coyolar (= ”Sammenslutningen af producenter i El Coyolar”) i Nicaragua og Kirkekaffesalg ved Kjeld B. Nielsen i Danmark.

La Asociación de Productores de El Coyolar i Nicaragua er grundlagt i 2017 som en organisation af bønder fra El Coyolar. Kirkekaffesalg i Danmark har en kontrakt med La Asociación de Productores de Café de El Coyolar om levering af kaffe til de kunder, der bestiller kaffen gennem hjemmesiden cafedirecto.net.

På sigt skal café directo også skaffe kapital til at investere i et opkøbscenter i Nicaragua i samarbejde med ASELCO S.A.